ישראל שוברת שיאים בקבלת משכנתאות מתחילת הקורנה !

שוק המשכנתאות - נדל"ן בדרום

כפי שהצהרנו כשמשבר הקורונה היה עוד בשיאו – שוק המשכנתאות לא נדבק בקורונה. שנת 2020 הייתה שנה של משבר כלכלי חריף ובו זמנית שנה בה מספר לווי המשכנתאות בישראל הגיע לשיא של כל הזמנים. שנת 2021 ממשיכה באותו הקצב.

3 עובדות מעניינות במיוחד על שוק הנדל"ן הישראלי בשנת 2020:

  1. בניגוד לתקוות של זוגות צעירים רבים שעומדים לפני רכישת דירתם הראשונה – הקורונה לא הוזילה את מחירי הדיור כמעט כלל, אלא רק עצרה לפרק זמן קצר של 2-3 חודשים את מגמת העלייה המתמשכת בשנים האחרונות.
  2. היקף המשכנתאות החדשות שנטל הציבור הישראלי בשנה זו שבר את שיאי כל הזמנים והגיע ליותר מ-100 אלף הלוואות בעלות כוללת של 78.1 מיליארד ₪.
  3. סכום ההלוואה הממוצעת בשנה זו עלה בכ-11 אחוזים לעומת שנת 2019.

מדוע הן מעניינות במיוחד, אתם שואלים? כי כל זה קורה דווקא בשנה בה רבבות ישראלים יוצאים לחל"ת, מצטרפים בעל כורחם למעגל האבטלה, פושטים רגל וסוגרים עסקים, ונושאים עיניהם לכיוון כנסת ישראל שבירושלים בחיפוש אחר יציבות.

ומה עם שנת 2021?

שנת 2021 נפתחה עם בשורה משמעותית בתחום המשכנתאות:

ב-17 בינואר עדכן בנק ישראל את הוראותיו, לראשונה מאז שנת 2011, לגבי אופן חלוקת תמהיל ההלוואה. השינוי הוא הסרת המגבלה שהייתה על המסלול בריבית פריים מסך המשכנתא כולה, כך שנוטלי משכנתא יוכלו לקחת הלוואה ששני שלישים ממנה צמודים לריבית הפריים. ריבית הפריים זו הריבית שעל פיה מתמחרים הבנקים את ההלוואות והיא מורכבת בעצם מריבית בנק ישראל ועוד 1.5 אחוזים. בהתחשב בכך שהריבית במשק עומדת מאז אפריל אשתקד על 0.15 אחוזים, הנמוכה ביותר מזה שנים, תנאי לקיחת המשכנתא בימים אלו הם הטובים ביותר שהיו זה זמן רב.
הסיבה לעדכון ההוראות של בנק ישראל היא הרצון להקל על משקי הבית הרבים המתקשים בתשלום המשכנתא, בעקבות הסחרור הכלכלי שנגרם כתוצאה מנגיף הקורונה. הסרת מגבלה זו מקלה על רוכשי דירות משום שזהו הרכיב הזול ביותר מבין מסלולי המשכנתאות.

מה המשמעות של כל זה?

בענף המשכנתאות מעריכים כי בעקבות העדכון – שנת 2021 תמשיך לשבור שיאים בלקיחת המשכנתאות ורכישת נדל"ן. ואכן, בחודשים הראשונים של השנה ועד כתיבת שורות אלו ניתן לראות כי מגמת העלייה ברכישת דירות ולקיחת משכנתאות ממשיכה: גם בגלל הסרת המגבלה על ריבית הפריים, אך בעיקר בגלל התחושה המושכלת שנוצרה בקרב משקיעים וצעירים המעוניינים ברכישת דירה ומבינים שכל התמהמהות נוספת מצדם תעלה להם כסף.

לכל מטבע יש שני צדדים. תנאי המשכנתאות המשופרים עלולים גם לגרום לזינוק נוסף במחירי הדירות בטווח הלא רחוק, כפי שקרה בעשור האחרון, כתוצאה מהעלייה בביקוש. במצב כזה, בנק ישראל עשוי להחליט להעלות בחזרה את הריבית כדי לבלום את ההתייקרות, למנוע אינפלציה ולשמור על יציבות המחירים במשק. כמובן שלווים ובעלי משכנתאות שלקחו הלוואות צמודות לפריים יחוו במצב כזה עליה בתשלום החודשי של המשכנתא. מכאן שעדיף לרכוש דירה, למגורים או להשקעה, מוקדם ככל הניתן כדי להרוויח את העלייה בערך הנכס בעתיד הקרוב וליהנות מתשלום ריבית נמוכה לכמה שיותר שנים.

אתם בטח מכירים את המשפט "זמן שווה כסף" – במקרה הזה הוא נכון יותר מתמיד. החלטתם שעכשיו זה זמן מצוין בשבילכם לרכוש דירה להשקעה או למגורים? החלטה מצוינת!

י.ש בתים גרופ מבית קלר וויליאמס מאגדת בתוכה את כל מה שאתם צריכים!
צוות המומחים של החברה ילווה אתכם בכל שלב ושלב בתהליך רכישת הדירה ולקיחת המשכנתא, ירכז עבורכם את כל המידע והפרטים שאתם חייבים לדעת, יסייע לכם באופן המקצועי ביותר כדי שתיכנסו לדירה שבחרתם עם אפס תקלות בדרך – וכל זה תחת קורת גג אחת.

החיים הרבה יותר קלים למי שרוכש דירה עם י.ש בתים גרופ / Keller Williams. להתייעצות עם צוות המכירות שלנו – 5128*