הבנקים בישראל לא נדבקו בקורונה

משכנתא בימי קורונה

מרבית האנשים בישראל כיום אינם מחזיקים בידם את הסכום הנדרש לרכישת דירה, אולם הצליחו לחסוך במהלך השנים הון עצמי שהקצו בדיוק למען מטרה זו. על מנת להשלים את הסכום הנדרש לרכישת הדירה – יהיה עליהם לקחת משכנתא. אם הגעתם לפה, הנושא, ככל הנראה, אינו זר לכם, וכמו רבים, השאלה שמעסיקה אתכם בתקופה האחרונה היא מה עובר על שוק המשכנתאות בימי קורונה ואיך זה ישפיע עלינו, רוכשי הדירות. המאמר הבא ייתן לכם את התשובה שאתם מחפשים. בינתיים, קחו רמז: שוק המשכנתאות לא נדבק בקורונה ורוכשי הדירות יכולים ליהנות מריבית נמוכה ותנאים מצוינים ללקיחת ההלוואה.

הקורונה הגיעה גם לארץ הקודש ואיתה חלו מספר שינויים כלכליים דרמטיים. עם זאת, נתוני בנק ישראל מצביעים על כך ש-שוק הדיור לא נפגע מהקורונה, ואם כבר, ההפך הוא הנכון. מאז חודש אפריל האחרון חלה עלייה הדרגתית של קונים לשוק הדירות ובניגוד לתחזיות בתחילת משבר הקורונה, היקף המשכנתאות מטפס בכל חודש וממשיך לשבור שיאים: בחודש אפריל היקף המשכנתאות הגיע ל-5 מיליארד שקל, בחודש מאי טיפס ל-5.2 מיליארד, בחודש יוני חל זינוק ל-6 מיליארד, בחודש יולי קפץ ל-6.5 מיליארד ובחודש אוגוסט הגיע לשיא שנתי של 6.7 מיליארד שקל. לשם השוואה, היקף המשכנתאות בחודש אוגוסט בשנה הנוכחית גדל ב־12 אחוזים לעומת אוגוסט אשתקד. עד כמה הדבר יוצא דופן? – פעמיים בלבד במהלך שנת 2019 עבר שוק המשכנתאות את רף ה-6.5 מיליארד שקל בחודש.

מה מסביר את הנתונים המפתיעים? ככל הנראה הריביות הנמוכות. באפריל האחרון הודיע בנק ישראל על הורדת גובה הריבית במשק מ-0.25 ל-0.1 אחוזים. זאת, בשילוב אי הוודאות בנוגע למצב הפוליטי הבעייתי בישראל ומדיניות הממשלה, הנוכחית או זו שתבוא אחריה, כלפי שוק הדיור ותוכנית "דיור למשתכן", מובילים לתחושה כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות ולכן כל זמן שאין לך דירה, למגורים או להשקעה, אתה מפסיד כסף.

אם אתם שואלים את עצמכם מדוע בנק ישראל הוריד את הריבית במשק דווקא עכשיו, בעת משבר כלכלי, תדעו שזוהי שאלה מתבקשת כיוון שמדובר בהורדת ריבית ראשונה מאז שנת 2015. יחד עם זאת, זה לא מפתיע שבנק ישראל נוקט בצעדים כאלו. חוסר הבהירות לגבי משך המשבר והעמימות בנושא תחזיות היקף הפגיעה של המשבר בפעילות הכלכלית, מביאים את בנק ישראל לנקוט בצעדים שיבטיחו את המשך פעילותם התקינה של השווקים הפיננסיים. עוד לפני פרוץ משבר הקורונה היו רמזים לכך שבנק ישראל עתיד להוריד את הריבית במשק. מדד המחירים לצרכן שנמצא מתחת ליעד של בנק ישראל במשך מספר חודשים לפני פרוץ המשבר, וצפוי להיות נמוך עוד יותר בעקבותיו, הוא אחד מהם. בנק ישראל החליט להוריד את הריבית על מנת לעודד את הצריכה ולהניע מחדש את המשק. כמו כן, גם הרצון לחזק את ענפי הייצוא. העובדה כי חלק משמעותי מהכנסות המדינה מגיעות מחברות תוצרת כחול לבן המייצאות את המוצרים והשירותים שלהם לחו"ל, מהווה סיבה מספיק טובה לבנק ישראל להוריד את הריבית במשק ועל-ידי כך לחזק את הדולר.

ולשאלה החשובה ביותר – איך הורדת הריבית במשק משפיעה עלינו, רוכשי הדירות ולווי המשכנתאות? אז מי מאתנו שלוקח משכנתא בימים אלו יוכל ליהנות מריבית פריים נמוכה ב-0.15 אחוזים. ריבית הפריים זו הריבית שעל פיה מתמחרים הבנקים את ההלוואות והיא מורכבת בעצם מריבית בנק ישראל ועוד 1.5 אחוזים. רוב ההלוואות במשק נקבעות על בסיס ריבית הפריים פלוס תוספת אותה מגדיר המלווה, ובמקרה הזה הבנק, ועל כן היא גם הריבית שהכי משפיעה על יוקר המחיה ועלינו האזרחים. כמו כן, מעבר לריבית פריים נמוכה יותר, ירידה של ריבית בנק ישראל משפיעה באופן עקיף גם על שאר מסלולי המשכנתא, לרבות על הריבית הקבועה לאלו שעוד לא לקחו משכנתא, ומביאה להורדת ריביות כללית. בקיצור, ככל שהריבית במשק נמוכה יותר התנאים ללקיחת משכנתא טובים יותר.

אך כידוע, לכל מטבע יש שני צדדים. תנאי המשכנתאות המשופרים עלולים גם לגרום לזינוק נוסף במחירי הדירות בטווח הלא רחוק, כפי שקרה בעשור האחרון, כתוצאה מהעלייה בביקוש. במצב כזה, בנק ישראל עשוי להחליט להעלות בחזרה את הריבית כדי לבלום את ההתייקרות, למנוע אינפלציה ולשמור על יציבות המחירים במשק. כמובן שלווים ובעלי משכנתאות שלקחו הלוואות צמודות לפריים יחוו במצב כזה עליה בתשלום החודשי של המשכנתא. מכאן שעדיף לרכוש דירה, למגורים או להשקעה, מוקדם ככל הניתן כדי להרוויח את העלייה בערך הנכס בעתיד הקרוב וליהנות מתשלום ריבית נמוכה לכמה שיותר שנים.

אתם בטח מכירים את המשפט "זמן שווה כסף". במקרה הזה הוא נכון יותר מתמיד. מחפשים דירה באזור הדרום לצורך מגורים או השקעה בנדל"ן? אל תבזבזו עוד דקה ופנו לצוות המתווכים ויועצי הנדל"ן של י.ש בתים מבית קלר וויליאמס.

י.ש בתים גרופ מבית קלר וויליאמס מאגדת בתוכה את כל מה שאתם צריכים !
צוות המומחים של החברה ילווה אתכם בכל שלב ושלב בתהליך רכישת הדירה ולקיחת המשכנתא,
ירכז עבורכם את כל המידע והפרטים שאתם חייבים לדעת, יסייע לכם באופן המקצועי ביותר כדי
שתיכנסו לדירה שבחרתם עם אפס תקלות בדרך – וכל זה תחת קורת גג אחת.

  • החיים הרבה יותר קלים למי שרוכש דירה עם י.ש בתים גרופ / Keller Williams. להתייעצות
    עם צוות המכירות שלנו – 5128