המדריך לשוכר בזמן קורונה: 5 טיפים שאתם חייבים להכיר

לשכור דירה בבאר שבע והדרום

לפני שנה בדיוק הרגשנו שהכל בידיים שלנו. גרנו בדירה שכורה עם בת הזוג והייתה לנו עבודה קבועה ויציבה. חיינו היו צפויים ולא חלמנו שיכנסו לסערה שתרעיד אותם מקצה לקצה. מגפת הקורונה טרפה את הקלפים בכל תחום בחיינו – העבודה הקבועה הוציאה אותנו לחופשה ללא תשלום ושכר הדירה החודשי מרגיש פתאום כמו עול שקשה לעמוד בו. בדומה למשק הישראלי כולו – שוק השכרת הדירות מנסה גם הוא להבין כיצד יוצאים מהסערה שנקלענו אליה בשנה האחרונה. קצת אופטימיות: הניסיון והצורך לבנות מחדש, ולצאת מהסערה שהביאה רבבות של שוכרים צעירים לסיים חוזה שכירות ולשוב בלית ברירה לבית הוריהם, מכניסה גם שבב של תקווה בקרב שוכרי דירות, שכן מדובר בתחילתו של עידן חדש. בעיר באר שבע, למשל, חלה עצירה בעליית מחירי השכירות בדירות בקרבת האוניברסיטה, אזור בעל ביקוש גבוה במיוחד, ואף ירידה קלה של בין 5 ל-10 אחוזים, מגמה שלא קרתה שנים רבות באזור הזה. בעקבות המעבר של הלימודים לזום, סטודנטים רבים חזרו לבית הוריהם כדי לחסוך את שכר הדירה, והביקוש לדירת מגורים בקרבת האוניברסיטה ירד. הדבר מביא באופן טבעי לעליה בהיצע הדירות באזור והורדת מחירי השכירות – מה שמושך זוגות צעירים, שכעת יכולים להרשות לעצמם לשפר דיור ולגור בסביבה עם שירותים קהילתיים טובים יותר. מגמה זו מתרחשת גם באזורים מבוקשים אחרים ברחבי הארץ. ובנימה אופטימית זו – משבר הקורונה אמנם הגיע כסערה שעשתה נזק רב במשק הישראלי, אך חשוב לזכור כי כל סערה היא גם הזדמנות לבנות מחדש. שוק הדירות חווה ירידה גדולה בביקוש לשכירות, מה שמביא כוח לשוכר – ההיצע עולה, המחירים יורדים בהתאם וכוח המיקוח של שוכרי הדירות גדול יותר. שוכרים דירה בזמן קורונה? לפניכם 5 טיפים והמלצות שאסור לכם לפספס:

1) הטיפ הראשון שהוא גם טיפ לחיים – תהיו הוגנים.

אנשים רבים נקלעו לקשיים כלכליים בתקופת הקורונה. אם שפר עליכם מזלכם ואתם לא נמנים בין האנשים האלו – תהיו הוגנים עם עצמכם ועם המשכירים ואל תנסו לנצל את המצב הקשה להורדת השכר החודשי שסוכם מראש. במידה והמצב הוא שונה ואכן נקלעתם למצוקה כלכלית – תנסו לספר לבעלי הדירה על מצבכם ולהגיע יחד לפתרונות שנוחים ומתאימים לשני הצדדים. אל תדחקו אותם לפינה בהודעה חד צדדית שלא מותירה הרבה ברירות. סביר להניח שגם בעלי הדירות נפגעו כלכלית במשבר, ולא יכולים להרשות לעצמם ירידה נוספת בהכנסה, אך משכיר חכם ידע לבוא לקראת שוכרים טובים, לא כל כך פשוט למצוא שוכרים חדשים בימים טרופים אלו ומשתלם יותר להפחית מעט משכר הדירה החודשי לתקופה קצרה מאשר שהדירה תעמוד ריקה למשך חודשים ארוכים.

2) הכניסו סעיפי קורונה לחוזה שכירות.

מבחינה חוזית-משפטית, אין כל סיבה לבטל דמי השכירות על הנכס, שכן דווקא בתקופת הסגר עושים שימוש בנכס השכור יותר מבכל זמן אחר. כך גם קבע משרד האוצר – מגיפת הקורונה אינה נחשבת לכוח עליון ולכן לא משמשת כעילה חוקית לביטול הסכם שכירות. לקביעה הזו יש השלכות רבות על שוק השוכרים ועל האפשרות של ביטול חוזה שכירות. יחד עם זאת, אם אתם מתכוונים לחתום על חוזה שכירות בימים אלו, הקפידו לשלב בחוזה סעיפים רלוונטיים לתקופה מיוחדת זו. לדוגמה, חשוב להכניס סעיף כי במקרה בו לא תוכלו להיכנס לדירה בתאריך שנקבע מראש בעקבות הנחיות רפואיות וממשלתיות, כמו סגר או בידוד, תשלומי דמי השכירות וכל הוצאות המגורים, כמו ארנונה, ועד בניין וכו', יידחו בהתאם עד מועד קבלת הדירה בפועל. בנוסף, אם אתם מעוניינים בדירה אך לא בטוחים לגבי היציבות הכלכלית שלכם – שיקלו לבקש מבעל הדירה להכניס לחוזה מספר נקודות יציאה בטווחים קצרים יותר של 3 או 4 חודשים, ואף אופציה להקפאה של מספר חודשים בשכר הדירה במקרה הצורך. בתקופה זו הדבר מובן ונהוג.

3) חישבו על שכירות ארוכת טווח.

בתקופה זו, ששום דבר אינו בטוח, כולנו נואשים ליציבות. זה הוא זמן מעולה לחשוב על השכרת דירה למגורים לטווח ארוך. חוזה ל-5 שנים ואופציה ל-5 שנים נוספות יאפשר לכם לרשום את הילדים לבתי ספר וחוגים ללא חשש מהארכת חוזה מדי שנה והעלאה בלתי פרופורציונלית של שכר הדירה, כפי שקורה בד"כ באזורי הביקוש. מעבר לכך, הדבר בהחלט יכול להשתלם לכם כלכלית – מחירי השכירות כעת הם מהנמוכים שהשוק ידע. בחודשים הראשונים של משבר הקורונה דיווח בנק ישראל כי הביקוש לשכירות דירות ירד ב-50 אחוזים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, נתוני בנק ישראל מראים כי מחירי השכירות פחתו ב-15 אחוזים בתקופת המשבר. בהנחה שבשלב כלשהוא השוק יתאושש ומחירי השכירות יחזרו לאזורים המוכרים לנו – חוזה ארוך טווח, המציין את המחיר לאורך כל התקופה, יחסוך לכם לא מעט כסף ודאגות.

4) לראשונה אחרי שנים – הכוח בידיים של השוכרים.

יש כרגע היצע של דירות להשכרה שלא היה כמותו שנים רבות, והדבר, כמובן, בא לטובת השוכרים. התחרות קשה יותר. בעלי דירות מבינים שעליהם לעבוד יותר כדי שיבחרו דווקא בדירה שלהם. עליהם להתעלות על השאר – מבחינת האיכות וגם מבחינת המחיר. דירות מוזנחות, שבעבר היו מושכרות בקלות באזורים עם ביקוש גבוה, כיום עומדות ריקות ונדרשות לשדרוג. החוזים גמישים יותר והמחירים יורדים. כאמור, זו היא ההזדמנות שלכם, השוכרים, לנצל את הכוח שנמצא סוף סוף בידיים שלכם. אל תתביישו להתמקח על המחיר ולדרוש שדרוג ותחזוקה אם יש צורך – כל עוד אתם מקפידים לשמור על הוגנות כלפי בעלי הדירות ולא מנצלים את המצב כדי לגרום נזק לאחר.

5) טיפ אחרון וחשוב – התייעצו עם מומחים בתחום כדי לקבל את התנאים הטובים ביותר.

כאשר הדברים נעשים בצורה מקצועית ובליווי אנשי המקצוע הנכונים שלב אחר שלב – תוכלו לצפות למינימום תקלות והפתעות. במיוחד בעידן הקורונה וכל השינויים שבאו בעקבותיה וככל הנראה יישארו גם אחריה. בתקופה מבלבלת ורווית דאגות וטרדות כמו זו – עדיף לא לקחת סיכונים מיותרים. אנשי מקצוע בתחום יסייעו לכם למצוא את הדירה המתאימה והנכונה בשבילכם, ולנסח הסכם שכירות ראוי המשלב בתוכו את כל סעיפי הקורונה שיגנו עליכם ויסירו דאגות מלבכם.

החלטתם לשכור דירה בעידן הקורונה? אל תחפשו רחוק!

י.ש בתים גרופ מבית קלר וויליאמס מאגדת בתוכה את כל מה שאתם צריכים!
צוות המומחים של החברה ילווה אתכם בכל שלב ושלב בתהליך, ירכז עבורכם את כל המידע והפרטים שאתם חייבים לדעת, יסייע לכם באופן המקצועי ביותר כדי שתיכנסו לדירה שבחרתם עם אפס תקלות בדרך – וכל זה תחת קורת גג אחת.

החיים הרבה יותר קלים למי ששוכר דירה עם י.ש בתים גרופ / Keller Williams. להתייעצות התקשרו *5128